zondag 18 oktober 2015

1999-2005 Noorwegen, regio Bergen e.o.

Van juli 1999 tot en met juni 2005 heeft mijn jongste zusje in Bergen, Noorwegen gewoond. Ik heb hier helaas geen fotoalbums, gemaakt met digitale bestanden, van. Alleen maar een paar digitale foto's die nog op een disk staan. Toch wil ik graag e.e.a. over Noorwegen vertellen, plus een paar foto's hier op deze pagina.

5 Augustus 1999 was de 1e keer dat ik naar Noorwegen vloog. Samen met mijn andere zus gingen we ons jongste zusje opzoeken, die de 6e jarig was. Tevens het huis bekijken dat zij en haar man gekocht hadden. We kwamen aan op een zonovergoten Noorwegen. Prachtig weer, prachtig landschap, prachtige stad Noorwegen en een geweldig prachtig houten huis aan de Skivebakken in Bergen. Gelegen in een smal straatje aan de rand van het centrum. Van hieruit liep je in 5 minuten naar de haven, de zee en het hart van de stad. Bergen heeft een mooi oud centrum, veel houten huizen, met speciale aandacht voor de Bryggen. Dit zijn houten straatjes met houten huizen, door de eeuwen heen vaak afgebrand maar steeds weer herbouwd. Hier vind je veel kunst- en nijverheidswinkels. Bergen heeft prachtige winkeltjes, een vismarkt aan de haven, een overdekte markt, prachtig museum, botanische tuinen, Lepramuseum en met een elektrisch treintje (Floibaan) in het centrum kun je omhoog. Van daaruit heb je dan een geweldig uitzicht over deze stad aan zee. Als je terug naar de stad wilt, ga dan te voet naar beneden. Is een heerlijke wandeling. In de oude wijk Nedre Fjellmauet  vind je smalle steegjes met allemaal witte huisjes. Hier kun je heerlijk slenteren en dwalen.

Iets buiten Bergen heb je een kabelbaan, deze brengt je boven op de berg Ulriken. Van hieruit kun je helemaal te voet naar Bergen wandelen. Is je dat te ver, dan kun je ook gewoon lekker hier boven wandelen, en/of een koffie of drinken in het cafe'tje boven op de Ulriken.

Vanuit de haven kun je ook met een veerpont naar Askoy, een klein eilandje voor de kust van Bergen. Sinds een aantal jaren is er ook de mogelijkheid om dit eiland via een tolbrug te bereiken.
Op zo'n half uur rijden van Bergen ligt Sotra, een eiland, nu bereikbaar via een brug. Prachtig landschap, prachtige vergezichten met natuurlijk ook hier weer die prachtige typische Scandinavische houten huizen.

Bergen, een combinatie van een prachtige oude stad, met de mogelijkheid de zee op te gaan, of het achterland te bezoeken, maakt van dit plek iets bijzonders.

Een 1e indruk van Bergen:

Mijn zusje en haar man hadden een heerlijk lang weekend voor ons bedacht. Slenteren door Bergen, terrasjes pakken aan zee, shoppen, de Floibaan, met de kabelbaan de Ulriken op en natuurlijk met een boot mee de zee op, door de fjorden. Aangezien ik nergens liever ben dan aan zee, was ik gelijk verliefd op deze plek. Daarbij komt nog dat het heerlijk rustig is, het landschap overweldigend mooi, ik kan het niet eens beschrijven, zo mooi.

De zee en zijn fjorden in de buurt van Bergen:

Wat nog meer te doen in deze regio:

Tussen 1999 en 2005 ben ik elk jaar naar Bergen gevlogen. Soms voor een lang weekend, een weekje, maar ook een keer 4 weken. Deze 4 weken was een combinatie van bezoek aan mijn zusje en samen met Henk vakantie vieren in Noorwegen.

Met behulp van de landkaart van Noorwegen heb ik hieronder wat tips geschreven van dingen die wij ondernomen hebben. Lang niet alles weet ik meer, ik ben er erg vaak geweest, zoals ik al schreef, en erg vaak met Francie ook op pad geweest. Maar hopelijk is het leuk om te lezen en de foto's mooi om te zien.

Vanuit Denemarken waren we naar Kristiansand gevaren, de kortste oversteek (4 uur). Via het Byglandsfjord, Hardangervidda (een plateau) naar Bergen. Wij waren er in juni en op de Hardangervidda waren diverse colls gesloten i.v.m. de sneeuw. Het was ook heel vreemd om in juni langs besneeuwde heuvels en bergen te rijden, enorme watervallen en hard stromende riviertjes. de Hardangervidda is een geweldig mooi plateau, je komt ogen te kort, zo mooi.

Vanaf dat ik van de boot af kwam totdat we bij mijn zusje waren, viel ik van de ene in de andere verbazing. Een verbazing van zoveel schoonheid, ongereptheid, zo mooi, met geen pen te beschrijven. Na de Hardangervidda namen we in de buurt van Odda, een van de vele veerpontjes (deze vakantie in totaal 25 veerpontjes genomen) naar het "vaste" land rond Bergen.

Na een aantal dagen bij mijn zusje gelogeerd te hebben, vertrokken we richting Sognefjord
Hier huurden wij een hut in Balestrand, recht aan het fjord. Het Sognefjord is in werkelijkheid nog veel mooier dan op foto's. Heel donker water en er komt geen einde aan dat fjord. Ongelooflijk. Helaas, na prachtig weer in Bergen, hebben we hier best wat regen gehad. Gelukkig ook dagen dat we buiten konden zitten, buiten konden eten. We hebben een boottocht over het Sognefjord gemaakt, genoten van het uitzicht en de rust.

Fjaerland: ook wel het boekenstadje aan het fjord genoemd.

Gletsjer Nigardsbreen: Hier mag je alleen onder begeleiding op. Henk heeft deelgenomen aan zo'n tochtje met een gids. Enorm indrukwekkend. Ik zat heerlijk beneden aan het fjord op hem te wachten. Totale stilte, geen mens te zien, behalve het groepje op de gletsjer.

Voss: van hieruit kun je met de Flam trein een geweldige treinreis maken, dwars door het landschap naar Bergen.

Lysefjord: ook weer een geweldig fjord, met als hoogtepunt de Preikestolen. Deze hebben wij niet bezocht, is een wandeling van 2 uur heen en terug. Het is een enorme rots/plateau 600 meter boven het Lysefjord. Als je onderstaande foto ziet kun jij je wel voorstellen hoe indrukwekkend dat zal zijn.

Ook bij het Lysefjord hadden we een hut gehuurd, van daaruit konden we weer allerlei uitstapjes maken, zoals een boottocht op het Lysefjord.

Staafkerken: een kerk geheel opgetrokken uit hout. Deze zie je in Noorwegen heel veel, kleintjes en ook wat grotere. Deze vorm van kerkgebouwen zie je alleen in Scandinavie.

Stavanger:
Je kunt vanuit Bergen met de boot naar Stavanger, auto kan mee. In het oude centrum van Stavanger zijn er tal van straatjes met alleen maar witte huisjes.

Maar verder zie je hier natuurlijk allerlei gekleurde houten huizen. Prachtig. Stavanger is een havenstad waar vandaan veel, vooral mannen, vertrekken naar een van de vele booreilanden die Noorwegen "rijk" is. Het is een levendige stad, met leuke winkels, cafe's, restaurants, musea, veel te doen.

Egersund:
Ook weer zo'n mooi stadje aan de kust.

Kristiansand:
Bij aankomst in Noorwegen zijn we in Kristiansand van de boot gegaan en gelijk recht omhoog gereden, richting Hardangervidda. Nu hadden we voordat de boot vertrok tijd om de stad even in te gaan. Ook weer een leuke stad, zoals, vind ik tot nu toe, alle stadjes leuk e/o mooi zijn in Noorwegen.

Verrassing: Op een van onze tochtjes kwamen we bij een dorpje aan, met voor ons wel een hele bekende naam:

Zoals hieronder te zien, is "ons" Roosendaal hier niet gelegen. Helaas.