vrijdag 23 oktober 2015

2012 Castel di Tusa, samen met mijn zusjes

Na alle verhalen van Henk en mij over Castel di Tusa en de geweldige mensen, ging ik in november 2012 samen met mijn 2 zusjes in Casa Canale logeren!


Met een zusje op stap die Italiaans gestudeerd heeft, en het vloeiend spreekt, en andere zusje die Spaans studeert en spreekt (en daardoor het meeste Italiaans verstaat), was ik 5 dagen in Casa Canale. Eigenlijk een huisje voor 2 personen, maar zo lief als Pino is, had hij er een 1 persoons bed bij gezet. 
Op zaterdagavond, in het donker, kwamen we aan. Warm welkom door Pino. Even e.e.a. uitpakken en toen naar Damatusa. Hier weer een warm welkom, nu door Maria en Alessandro. Maria vond het geweldig dat mijn zusje Italiaans sprak en ik kreeg op mijn donder, omdat ik het nog steeds niet echt spreek. Nou ja?!
Na een heerlijke maaltijd, en nog even nakletsen op het terrasje bij het huis, doken we onze bedjes in.

De andere ochtend, prachtig weer, en de verrassing voor Jack en Francie toen ze pas echt zagen waar ze waren beland. Net als ik waren ze verrukt door het uitzicht, de prachtige tuin met de bloemen en de vele oude steeneik en olijvenbomen.

Op naar Porto Marina. Hier stond iedereen ons al op te wachten en werd en veel geknuffeld en gekust. Lekker aan de koffie, kleine taartjes en later lunch. Verrassing: Nunzia had Cris opdracht gegeven om ijs voor ons te maken, zowel voor na de lunch als ook nog 3 bakjes voor thuis in Casa Canale. Want in november eet men op Sicilie geen ijs meer. Hoe lief kan een mens zijn, toch?

Onze 1e dag brachten we door slenterend door Castel di Tusa, het dorp, langs de zee. 's Middags zijn we nog even naar Santo Stefano di Camastre geweest. Mijn zusjes wilden natuurlijk 
"mijn highlights" zien deze week. We hadden maar een paar dagen, en wilden ook niet de hele dag in de auto zitten. Dus keuzes maken. Uiteindelijk hebben we Castel di Tusa, Santo Stefano di Camastre, Castel Buono en Cefalu bezocht. En we wilden ook genieten van het huis met zijn prachtige tuin, want we hadden super mooi weer. En zo'n uitzicht heb je niet iedere dag.

    




Heerlijk uit de wind, met uitzicht op zee en de Eolische eilanden, ontbijten. Die wind heeft ons nog parten gespeeld. Het was echt stormachtig die 1e dag. In Santo Stefano vloog een van de autodeuren uit ons handen, toen we gingen parkeren. Uit " z'n voegen", ging wel dicht, maar daarna niet meer open. Balen, en een rekening van de autoverhuur nadien. Nou ja, kan gebeuren, toch? 

Cris wilde natuurlijk ook aan hun zijn prachtige casa a campagne laten zien, dus wandelden wij richting Alfieri landgoed. De moeder van Cris en Pino woont daar permanent, en naast haar huis en dat van Cris, is er nog een 3e huis op dit grondstuk. Dit is van een neef van Cris en Pino, hij woont in Rome, en heeft dit als zijn casa campagne. Mama Alfieri kwam ons gedag zeggen en vond het erg leuk om met Jack gezellig Italiaans te kunnen praten.

Castel di Tusa:



             



In Cefalu was het tijd voor terrasjes en shoppen. Jack vond het nieuwste boek van Paolo Giordano, gelijk kopen dan maar.


  

    



Jack en Francie hebben verder nog e.e.a. gekocht voor het thuisfront. En in een leuke kunstwinkel heb ik nog een erg leuke ketting gekocht, olijfgroen raffiagaren gewikkeld om draad, beetje moeilijk uit te leggen, maar erg leuk. Jack heeft ook nog een leuk jurkje gescoord, dus geslaagd. Na al dat geshop hadden we natuurlijk ook trek. We hebben heerlijk geluncht bij een
restaurant met zicht op zee.





Castel Buono:
Via de mooie route er naar toe, en daarna heerlijk slenteren. In de kerk was een van de vrijwilligers aan het werk. Aangezien Sicilianen nieuwsgierig zijn, zoals ik al vaak ervaren heb, sprak hij ons aan. Hierna volgde een lang gesprek tussen hem en Jack, want een Nederlandse die vloeiend Italiaans sprak, daar was hij wel van onder de indruk.






 Zomaar een foto Casa Canale


Einde vakantie, Jack nog even snel met Pino olijven plukken, allemaal om de beurt met Pino op de foto en ..... op weg naar Palermo en thuis. 


        



  















Geen opmerkingen:

Een reactie posten